Administration af en typisk ejerforening indeholder følgende ydelser:
- Opkrævning af fællesudgifter og eventuelle andre ydelser via PBS.
- Eventuelt gebyr til pengeinstitut for tildeling af FI-kreditornummer til brug ved opkrævning via PBS betales af foreningen.
- Fordeling og opkrævning af ejendomsskat
- Fordeling og opkrævning af antenneafgift.
- Udsendelse af 1. påkrav ved manglende betaling. (Gebyr tilkommer administrator).
- Orientering til bestyrelsen om restancer.
- Løbende betalinger af ejerforeningens kreditorer. Reparationsudgifter o.lign. betales efter at være behørigt attesterede af bestyrelsen, eller hvem der i øvrigt måtte være bemyndiget hertil.
- Bogføring af ind- og udbetalinger.
- Fremsendelse af råbalance hvert kvartal til bestyrelsen.
- Udarbejdelse af vand- og varmeregnskab i det omfang årsafregninger fra de respektive forsyningsselskaber foreligger inden administrationsaftalens ophør.
- Udskrift og afstemning af samtlige konti til ejerforeningens revisor med henblik på udarbejdelse af årsregnskab.
- Udbetaling af løn til eventuel varmemester.
- Eventuel indberetning til SKAT.
- Besvarelse af henvendelser fra ejendomsmæglere eller andre i forbindelse med ejerskifte. (Gebyr herfor opkræves hos forespørgeren og tilkommer administrator).
- Registrering af ejerskifte, udarbejdelse af eventuel håndpantsætningserklæring. (Gebyr opkræves hos køber og tilkommer administrator).
- Besvarelse af henvendelser fra ejerne.
- Behandling af klager fra og over ejere.
- Besvarelse af myndighedshenvendelser.
Administration af en typisk andelsboligforening indeholder følgende ydelser:
- Opkrævning af boligafgift og eventuelle andre ydelser via PBS.
- Udsendelse af 1. påkrav ved manglende betaling. (Gebyr tilkommer administrator).
- Orientering til bestyrelsen om restancer.
- Udarbejdelse af overdragelsesaftaler med fornødne bilag.
- Påtegning på andelsbeviset ved overdragelse.
- Modtagelse og afregning af overdragelsessummen.
- Diverse ekspeditioner i forbindelse med den enkelte andelshavers eventuelle belåning af andel, herunder afgivelse af ejererklæring og undersøgelse af andelsboligbogen. Gebyret herfor opkræves hos andelshaveren, og tilfalder administrator.
- Løbende betalinger af andelsboligforeningens kreditorer. Reparationsudgifter o.lign. betales efter at være behørigt attesterede af bestyrelsen, eller hvem der i øvrigt måtte være bemyndiget hertil.
- Daglig bogføring af ind- og udbetalinger.
- Fremsendelse af råbalance hvert kvartal til bestyrelsen.
- Udskrift og afstemning af samtlige konti til andelsboligforeningens revisor med henblik på udarbejdelse af årsregnskab.
- Udarbejdelse af budget for andelsboligforeningen, herunder forslag til regulering af boligafgift.
- Budgetopfølgning.
- Udarbejdelse og fremsendelse af varme- og/eller vandregnskaber.
- Udbetaling af løn til eventuelle ansatte.
- Indberetning til SKAT, ATP og andre pligtige indberetninger.
- Håndværkertilkald i det omfang ydelsen ikke ligger hos bestyrelsen eller hos vicevært/servicefirma.
- Besvarelse af henvendelser fra ejendomsmæglere eller andre i forbindelse med salg af andelsboliger.
- Besvarelse af henvendelser fra beboerne.
- Behandling af klager fra og over beboerne.
- Deltagelse i regnskabs- og budgetmøde på administrators kontor forud for den ordinære generalforsamling.
- Indkaldelse til den ordinære generalforsamling i samarbejde med bestyrelsen.
- Deltagelse som dirigent og referent i den årlige ordinære generalforsamling samt udsendelse af referat til beboerne.
- Besvarelse af myndighedshenvendelser.
Administration af en typisk erhvervsejendom indeholder følgende ydelser:
- Opkrævning af leje og andre ydelser via PBS.
- Udsendelse af 1. påkrav ved manglende betaling.
- Udsendelse af ophævelsesskrivelse ved fortsat manglende betaling.
- Udsendelse af påkrav i forbindelse med overtrædelse af lejelovens bestemmelser i øvrigt samt fremsendelse af eventuel efterfølgende ophævelsesskrivelse i samme anledning.
- Orientering til udlejer om restancer.
- Udarbejdelse af lejekontrakter med fornødne bilag efter udlejers genudlejning.
- Løbende betalinger af kreditorer.
- Bogføring af ind- og udbetalinger.
- Fremsendelse af råbalancer hvert kvartal til udlejer.
- Udskrifter og afstemninger af samtlige konti til udlejers revisor, der udarbejder årsregnskab i henhold til nærmere aftale mellem udlejer og den pågældende revisor.
- Beregning og fremsendelse af skrivelser til de erhvervslejere, der i henhold til de enkelte kontrakter eventuelt skal reguleres efter nettoprisindekset eller lignende.
- Fremsendelse af årlige skatte- og afgiftsforhøjelser.
- Udarbejdelse af fornødne varmeregnskaber.
- Udarbejdelse af eventuelle vandregnskaber.
- Udbetaling af løn til eventuelle ansatte vedrørende ejendommenes drift.
- Indberetning og afregning til SKAT f.s.v. angår moms, A-skat, AM-bidrag, ATP m.m.
- Håndværkertilkald i henhold til nærmere aftale med udlejer.
- Besvarelse af henvendelser fra ejendomsmæglere eller andre i forbindelse med genudlejning af opsagte lejemål.
- Besvarelse af henvendelser fra lejerne.
- Behandling af klager fra og over lejerne.
- Besvarelse af myndighedshenvendelser.